CDA stelt vragen over afvalinzameling

18 oktober 2017- Vanaf het begin van dit jaar is de gemeente Beuningen overgegaan op een nieuw systeem van afvalinzameling.  Dit systeem heeft als doel om inwoners te motiveren om hun afval beter te scheiden. Dit zou dan leiden tot minder restaval, hetgeen weer goed is voor het milieu.

In de evaluatie uitgevoerd door het College staat dat er inderdaad minder restafval is. Echter in dezelfde evaluatie staat dat 23% van de inwoners nog nooit gebruik heeft gemaakt van de afvalcontainer.

Het CDA heeft voor invoering van het nieuwe afvalsysteem vragen gesteld over de toegankelijkheid van dit systeem. Wij kregen destijds de garantie van wethouder De Klein (Beuningen Nu & Morgen) dat het afvalsysteem voor iedereen – ook voor minder validen – toegankelijk zou zijn. Dit lijkt nu niet het geval.

Wij als CDA maken ons daar dan ook zorgen om. Het CDA zal daarom graag van de wethouder weten waarom onze gemeente zelf geen onderzoek gaat doen naar dit probleem. “Wachten op de resultaten van een onderzoek in Druten klinkt leuk, maar wat als de aanbevelingen daar totaal niet van toepassing zijn op onze gemeente?” In dat geval hebben we kostbare tijd verspild en zitten onze inwoners met de gebakken peren.”.

Rob Martinus, CDA Beuningen