CDA matig positief over nieuwe begroting

12 november 2017 - Het lijkt dat de Beuningse bomen weer tot in de hemel groeien. Maar hoe realistisch is dit?  Het CDA vindt dat we het optimisme wat moeten temperen. Te beginnen met de in juli gepresenteerde kaderbrief. Toen liet de begroting voor 2018 nog een overschot van 299.000 euro zien. Wat feitelijk rest is een schamel overschot voor 2018 van 130.000 euro. Wat ons betreft te mager om van de daken te schreeuwen hoe geweldig we het doen.

Een ander probleem is dat de aantal mensen met een bijstandsuitkering stijgt. De verwachting is dat Beuningen van het Rijk steeds minder geld krijgt om deze toename op te vangen. Ook nemen de kosten van de jeugdzorg toe. Verder zullen wij rekening moeten houden met extra kosten van mensen die vanuit een beschermde woonomgeving binnen onze gemeente zullen worden gehuisvest. Wat is het beleid van het College om deze kosten te beteugelen?

Tot slot: Het afvoeren van zand bij de Beuningse Plas is al jaren onderwerp van gesprek. De keuze om het zand door 78 vrachtwagens per dag af te voeren, kan voor Beuningen grote financiële gevolgen krijgen. En als je dan ook nog eens bedenkt dat het  weerstandsvermogen zeer kwetsbaar blijft door de aanwezige negatieve reserve van het grondbedrijf,  is dit des te meer reden om door te gaan met het afgesproken spaarprogramma.

Dave Preijers, fractievoorzitter CDA-Beuningen