CDA stelt vragen over afval inzameling

12 november 2017 - Vanaf het begin van dit jaar is de gemeente Beuningen overgegaan op een nieuw systeem van afvalinzameling.  Dit systeem heeft als doel om inwoners te motiveren om hun afval beter te scheiden. Dit zou dan leiden tot minder restaval, hetgeen weer goed is voor het milieu.

In de door het College uitgevoerde evaluatie staat dat er inderdaad minder restafval is. Echter, staat in hetzelfde artikel dat 23% van de inwoners nog nooit gebruik heeft gemaakt van de afvalcontainer.

Het CDA heeft voor invoering van het nieuwe afvalsysteem vragen gesteld over de toegankelijkheid van dit systeem. Wij kregen toen de garantie van wethouder De Klein dat het afvalsysteem voor iedereen – ook voor minder validen – toegankelijk zou zijn. Dit lijkt nu niet het geval.

Wij als CDA maken ons daar dan ook zorgen om. Het CDA zal daarom graag van de wethouder willen weten waarom onze gemeente zelf geen onderzoek gaat doen naar dit probleem. “Wachten op de resultaten van een onderzoek in Druten klinkt leuk, maar wat als de aanbevelingen daar niet van toepassing zijn op onze gemeente?” In dat geval hebben we kostbare tijd verspild en zitten onze inwoners met de gebakken peren.”, aldus CDA raadslid Rob Martinus.

Inmiddels heeft CDA Beuningen bericht ontvangen van het college waarin zij aangeven om samen met Druten een onderzoek te starten naar het functioneren van het afvalsysteem (Druten heeft hetzelfde afvalsysteem als ons en vergelijkbare percentages over het niet gebruik van de afvalpassen).  Wij wachten de resultaten van dit onderzoek af.

Rob Martinus, raadslid CDA - Beuningen