Brief aan landelijk bestuur CDA over "Kwetsbare kinderen"

14 mei 2020 - Hieronder leest u de brief van CDA-Beuningen aan het Landelijk bestuur CDA over de opvang van kwetsbare kinderen uit de opvangvoorzieningen in Griekenland.

Oproep aan het Landelijk Bestuur CDA en onze fractievoorzitter Pieter Heerma
Partijbureau CDA den Haag.

Beuningen, 14 mei 2020.

Beste CDA collega bestuurders,

Het CDA afdeling Beuningen heeft kennis genomen van de inspanningen van onze politici om tegemoet te komen aan de wens van Griekenland, 2500 kwetsbare kinderen in Europa op te vangen. 40 Gemeenten in ons land hebben zich bereid verklaard om deze kinderen op te vangen.

De inspanningen van onze Tweede Kamerfractie hebben ertoe geleid dat met hulp van Nederland en betrokken organisaties een aantal opvangvoorzieningen worden ingericht waar minderjarigen de noodzakelijke zorg, begeleiding en scholing krijgen en hun asielprocedure daadwerkelijk wordt opgestart. Deze opvangvoorzieningen worden door Nederland gefinancierd. Daarnaast wordt Griekenland substantieel ondersteund bij het inrichten van een voogdijprogramma voor alle minderjarige vluchtelingen en migranten.

Concreet houdt dit in dat nu 48 kinderen in de regio worden ondersteund. Uiteindelijk zullen we over een periode van drie jaar 500 kwetsbare kinderen helpen.

De afdeling Beuningen vraagt zich af of deze resultaten inderdaad bereikt gaan worden. Het verstrekken van geld leidt niet altijd tot goede oplossingen.

Daarom dringen wij er bij u, bestuur en Tweede Kamerfractie. op aan om nauwlettend deze gemaakte afspraken te controleren en na te gaan of na een jaar inderdaad de resultaten zijn bereikt die wij als CDA voor ogen hebben.

Daarbij vinden wij dat de regering nadrukkelijk moet aantonen dat de afgesproken aantallen kwetsbare kinderen ook daadwerkelijk zijn en worden ondersteund.

Mocht de regering op dit punt in gebreke blijven, dan vragen wij u als bestuur en politici alsnog het initiatief en de verantwoordelijkheid te nemen om een aantal kwetsbare kinderen in Nederland op te vangen.

Als CDA Beuningen voelen wij ons verantwoordelijk om op dat moment ook lokaal onze verantwoordelijkheid te nemen.

Met vriendelijke groet,

CDA afdeling Beuningen,

Fons Mentink, voorzitter                         Dave Preijers, fractievoorzitter
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.                    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
06-53948789                                         06-30728365