Samenwerking met Forum in de provincie Brabant.

14 mei 2020 - Hieronder leest u de brief van CDA-Beuningen aan het Landelijk bestuur CDA over de samenwerking met Forum voor Democratie in de provincie Brabant.

Aan het landelijk bestuur CDA
t.a.v. Rutger Ploum, voorzitter

Beuningen, 14 mei 2020.

Geacht bestuur,

Het CDA in de gemeente Beuningen heeft moeite met de wijze waarop u als landelijk  bestuur hebt geopereerd bij de discussies/onderhandelingen over de samenstelling van het college van Gedeputeerde Staten in de provincie Brabant.

Door u en door de Tweede Kamer fractie van onze partij is voortdurend gewezen op de eigen verantwoordelijkheid van lokale politici.

Op de site van onze partij worden een aantal vragen gesteld: ‘Wat voor Nederland wil jij doorgeven? Een land van toenemende polarisatie? Waar de hardste schreeuwer wint? Of: niet tegenover elkaar, maar zij aan zij?’ Hoe anders klinkt de nieuwsbrief van Forum voor Democratie, waar pal onder de triomfantelijke melding dat de partij gaat meebesturen in Noord-Brabant een bericht staat met als kop ‘Enorme stijging criminele asielzoekers’, gevolgd door ‘We zijn beter af buiten de euro’ en ‘Tijd voor een klimaatdebat op basis van feiten’.

Onze standpunten over het milieu, vreemdelingenbeleid, discriminatie  liggen mijlen ver weg van die van Forum. Het grote verschil  in uitgangspunten  van het CDA tot Forum is te groot om te kunnen samenwerken. Het CDA wil niet uit Europa, wil niet uit de NAVO, wil de euro niet afschaffen en is tegen het bewust polariseren van de samenleving.

Wij in Beuningen begrijpen dat politiek draait om het zoeken naar pragmatische oplossingen. Politiek is compromissen zoeken en vinden. Maar een partij die staatsrechtelijke principes in twijfel trekt, kunnen en mogen wij niet legitimeren.

Forum zet de bijl aan de wortel van de democratische rechtsstaat. Met deze samenwerking werkt het CDA in Brabant mee aan het afbrokkelen ons democratisch bestel.

Wij erkennen dat deze kwesties vooral landelijk spelen en veel minder provinciaal, maar we mogen dit Forum gedachtegoed ook lokaal niet legitimeren.

Wij vinden deze fundamentele verschillen van zo’n groot belang dat optreden van het landelijk bestuur op zijn plaats was geweest, gericht op het voorkomen van deze samenwerking. Dit principe, dat draait rond het steunen van de democratische rechtsstaat, moet dus in alle overwegingen en in alle geledingen van de partij meespelen.

Wij vinden het dan ook buitengewoon kortzichtig  om de vraag over samenwerking met Forum als lokale aangelegenheid af te doen.

Met vriendelijke groet,

Namens het bestuur                                                                                                    Fractie Gemeenteraad
F. Mentink, voorzitter                                                                                                  D. Preijers, fractievoorzitter
06-53948789                                                                                                              06-30728365
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.                                                                                      Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.