Onze wethouder

Het CDA in het College: Maken we het verschil?

In mei 2018 stapte het CDA in het college van burgemeester en wethouders. Het CDA Beuningen vroeg mij wethouder te worden. En zo geschiedde. Ik beheer de portefeuille Zorg en Welzijn, sport en burgerbetrokkenheid. We zijn bijna 1 jaar verder. Tijd om terug te kijken.

Het kindpakket en huishoudelijke hulp is de rode draad door het eerste jaar heen.

Het kindpakket is bedoeld voor gezinnen met een laag inkomen. We willen dat kinderen uit die gezinnen ook mee kunnen doen. Denk daarbij aan een sport, muziek maken, schilderen. Maar ook dat er een fiets is om naar school te gaan, of een computer om huiswerk op te kunnen maken. In het begin waren er 80 kinderen die gebruik maakten van het kindpakket. inmiddels zijn het er 140. Een mooi resultaat maar we zijn er nog lang niet. Er kunnen nog veel kinderen meedoen. Promotie via scholen, perspectief en media. Nog steeds werk aan de winkel dus.

De huishoudelijke hulp is een voorziening waar veel inwoners gebruik van maken. Er is nogal wat over dit onderwerp te doen geweest. In de kranten, op de tv en in onze gemeente zelf. Er verandert het een en ander. Inwoners die al huishoudelijke hulp hebben krijgen een brief. In grote lijnen betekent dit dat zij de hulp blijven houden die nodig is. Verder is de eigen bijdrage  niet meer afhankelijk van het inkomen. Dit wordt een vast bedrag van € 17,50 per 4 weken. Mensen die meer huishoudelijke hulp denken nodig te hebben kunnen met ons sociaal team in gesprek. De gemeenteraad neemt hierover op 12 maart 2019 een beslissing.

Op die manier denken we op een goede manier met de wijzigingen om te gaan.

Pim van Teffelen